Skip navigation.

Σελίδα Εκπαιδευτικού

Η κλιματική αλλαγή αποτελεί ένα από τα βασικά θέματα μελέτης, που περιέχονται στο νέο Πρόγραμμα Σπουδών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του διδακτικού πεδίου Περιβάλλον και Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη (ΦΕΚ Β' 2336/17-10-2011). Ειδικότερα στο πρόγραμμα για τη ΣΤ΄ τάξη του Δημοτικού αναφέρονται τα παρακάτω:


Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Οι μαθητές και οι μαθήτριες να:

1ο Επίπεδο: Θεμελιώδεις γνώσεις

Διακρίνουν τις έννοιες "καιρός" και "κλίμα", "κλιματικό στοιχείο" και "κλιματικός παράγοντας".

Αναφέρουν 2-3 ενδείξεις ή γεγονότα που συνδέονται με την κλιματική αλλαγή.

Προσδιορίσουν τον όρο "ακραία καιρικά φαινόμενα" αναφέροντας 3 χαρακτηριστικά τους.

2ο Επίπεδο: Εντοπισμός ζητήματος/προβλήματος

Περιγράψουν κλιματικές αλλαγές στη διάρκεια της ιστορίας της Γης.

Εντοπίσουν τις αιτίες των κλιματικών αλλαγών στη διάρκεια της ιστορίας της Γης.

Εντοπίσουν αιτίες της κλιματικής αλλαγής στην εποχή μας.

Καταγράψουν τις συνέπειες των κλιματικών αλλαγών στη Γη.

Συνδέσουν την κλιματική αλλαγή με τα ακραία τοπικά καιρικά φαινόμενα.

Καταγράψουν τις βασικότερες συνέπειες των κλιματικών αλλαγών στη ζωή των ανθρώπων.

3ο Επίπεδο: Διερεύνηση ζητήματος/προβλήματος

Αναζητήσουν στοιχεία για την αλλαγή του κλίματος της περιοχής τους σε βάθος χρόνου.

Καταγράψουν ακραία καιρικά φαινόμενα που συνέβησαν τα τελευταία χρόνια στην περιοχή τους, στη χώρα, στον κόσμο.

Διερευνήσουν τις επιπτώσεις στον έμβιο κόσμο των ακραίων καιρικών φαινομένων στην περιοχή τους, στη χώρα στον κόσμο.

4ο Επίπεδο: Δράσεις

Προτείνουν μέτρα πρόληψης για την κλιματική αλλαγή.

Διατυπώσουν και να προτείνουν συγκεκριμένες λύσεις/δράσεις σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο, σε τοπικό, εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο για την ενίσχυση όσων είναι θύματα της κλιματικής αλλαγής.

Αξιολογήσουν τις προτάσεις τους.

Κοινοποιήσουν τις αποφάσεις για δράση στην οικογένεια, την κοινότητα και σε φορείς.

Βασικά θέματα

Κλιματική αλλαγή, Ακραία καιρικά φαινόμενα

Καιρός, Κλίμα, Κλιματικό στοιχείο, Κλιματικός παράγοντας, Εξαφανίσεις ειδών, εξέλιξη της ζωής στον πλανήτη

Δραστηριότητες

Λήψη μετρήσεων θερμοκρασίας και σχετικής υγρασίας, κατασκευή διαγραμμάτων για την εύρεση του μικροκλίματος της περιοχής του σχολείου τους.

Επισκόπηση:

Συλλογή παροιμιών και καθημερινών εκφράσεων που αναφέρονται στον καιρό και στο κλίμα.

Βιβλιογραφική-Διαδικτυακή έρευνα:

Α. Διαφορές καιρού και κλίματος.

Β. Η σχέση της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής και ενδυμασίας όπως διαμορφώθηκε από τις κλιματικές συνθήκες ενός τόπου.

Γ. Οι μαζικές εξαφανίσεις οργανισμών και η σχέση τους με τις απότομες κλιματικές αλλαγές.

Δ. Αναζήτηση στοιχείων για τις συνθήκες διαβίωσης των παιδιών σε περιοχές που αντιμετωπίζουν συχνά ακραία καιρικά φαινόμενα.

Ε. Οι μυθικοί κατακλυσμοί και οι πραγματικές συνέπειές τους στο βιοτικό και αβιοτικό περιβάλλον.

Χαρτογράφηση εννοιών:

Αιτίες, συνέπειες και λύσεις των ακραίων καιρικών φαινομένων.

Μελέτη/σύγκριση διαγραμμάτων της παγκόσμιας θερμοκρασίας και της στάθμης της θάλασσας στη διάρκεια της ιστορίας της Γης.

Ανάληψη δράσης:

Α. Οργάνωση εκστρατείας ενημέρωσης στο σχολείο με τη δημιουργία φυλλαδίου ή ιστολογίου (blog) για την κλιματική αλλαγή και την αντιμετώπισή της.

Β. Κατασκευή κολλάζ με φωτογραφίες από ακραία καιρικά φαινόμενα.

Γ. Επικοινωνία μέσω διαδικτύου με μαθητές/τριες άλλων σχολείων που αντιμετώπισαν ακραία καιρικά φαινόμενα.

Δ. Αδελφοποίηση με σχολείο περιοχής που έχει πληγεί από ακραία καιρικά φαινόμενα, στο εσωτερικό ή στο εξωτερικό.


Η παρούσα ιστοεξερεύνηση διαπραγματεύεται την κλιματική αλλαγή στην ευρωπαϊκή ήπειρο υπό το πρίσμα των πολιτικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) και έχοντας ως δεδομένο ότι η ΕΕ θέσπισε το Δεκέμβριο του 2008 μια ολοκληρωμένη πολιτική για την ενέργεια και την κλιματική αλλαγή με στόχους για το 2020:

Η ιστοεξερεύνηση επιχειρεί να κινητοποιήσει τους/τις μαθητές/τριες στην εξέταση ανοιχτών ερωτημάτων, ώστε εμπλουτίζοντας την προσωπική τους εμπειρία και οριοθετώντας τόσο την ομαδική δραστηριότητά τους όσο και τις πηγές αναζήτησης του σχετικού υλικού:

Να διακρίνουν τις έννοιες καιρός, κλίμα και κλιματική αλλαγή.

Να κατανοήσουν τους ανθρωπογενείς παράγοντες που επιδρούν στη διαμόρφωση του κλίματος.

Να αναγνωρίσουν τους κινδύνους από την κλιματική αλλαγή.

Να αντιληφθούν τη σημασία των φιλικών προς το περιβάλλον ενεργειών.

Να εξετάσουν τις πολιτικές της ΕΕ για την ενέργεια και την κλιματική αλλαγή.

Να διερευνήσουν τη δυνατότητα επίτευξης των στόχων 20-20-20 της ΕΕ για το 2020.

Να αναπτύξουν θετική στάση για τη διατήρηση των κλιματικών συνθηκών στην ευρωπαϊκή ήπειρο.

Να συμβάλλουν με δικές τους ενέργειες και πρακτικές προς αυτή την κατεύθυνση.

Να οργανώσουν δράσεις ευαισθητοποίησης του ευρύτερου περιβάλλοντός τους.

Να αναπτύξουν δεξιότητες ομαδικής εργασίας, συλλογής υλικού, σύνθεσης πληροφοριών.

Η ιστοεξερεύνηση "Κλιματική αλλαγή στην Ευρωπαϊκή Ένωση; ... και τι κάνουμε γι' αυτό;" αποτελεί ένα σενάριο κατευθυνόμενης διερεύνησης, που μπορεί να ενταχθεί ως σχέδιο εργασίας είτε στο μάθημα της Γεωγραφίας με προεκτάσεις στις Φυσικές Επιστήμες και στην Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή είτε ως αντικείμενο στην Ευέλικτη Ζώνη με θεμελιώδεις διαθεματικές έννοιες την αλληλεπίδραση, το χώρο-χρόνο, το άτομο-σύνολο, το σύστημα και τη μεταβολή.

 

Πηγές -  Εκπαιδευτικό υλικό

Europa, Η δικτυακή πύλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης:
http://europa.eu/index_el.htm

Europa, Η γωνιά του παιδιού:
http://europa.eu/kids-corner/index_el.htm

Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Climate Action:
http://ec.europa.eu/clima/sites/campaign/what/climatechange_el.htm

Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Δράση για το κλίμα:
http://ec.europa.eu/climateaction/index_el.htm

Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Περιβάλλον για Ευρωπαίους Νεαρής Ηλικίας:
http://ec.europa.eu/environment/youth/air/air_climate_el.html

Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, EuroparlTV, Νέοι και Κοινοβούλιο:
http://www.europarltv.europa.eu/el/young-parliament/

Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας & Κλιματικής Αλλαγής:
http://www.ypeka.gr/

Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία (ΕΜΥ):
http://www.hnms.gr/hnms/greek/index_html.

e-γεωγραφία, Σενάρια διδασκαλίας:
http://geogr.eduportal.gr/senaria/weather/weather1.htm.

Αγωγή Υγείας:
http://www.agogiygeias.gr/joomla/index.php?option

Ενεργειακό Κέντρο Περιφέρειας Κρήτης:
http://www.crete-region.gr/greek/energy/feedu/reac7.html
(ίσως χρειαστεί να επιλέξετε: Κωδικοποίηση > Ελληνικά)

Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας:
http://www.cres.gr/kape/kidsol/MAIN.htm

Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας:
http://www.energolab.gr/index.asp?c=1

Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Καστοριάς:
http://kpe-kastor.kas.sch.gr/climate_change/content.htm.

Δίκτυο Μεσόγειος SOS, Δράση για το κλίμα:
http://www.climateaction.gr/site/

WWF-Ελλάς, Το κλίμα είναι στο χέρι σου:
http://climate.wwf.gr/climate-change/.